mandag 4. oktober 2010

Bilderedigering.

Jeg har i forbindelse med kurset Naturfag 5-10 tatt en del bilder til en objektsamling av arter av planter, sopp, og dyr funnet i ulike habitat. Disse skal presenteres sammen med tekst ved hjelp av PowerPoint. Men til denne oppgaven i IKT har jeg laget en egen lysbildevisning på bloggen min. Der har jeg bare tatt med noen dyr der jeg ble spesielt fornøyd med motivet.
Se resultatet øverst på høyre side på:

 Slik gjorde jeg det:
  1. Tok bilder med et Canon IXUS 130 i fjæra ved Kviby ved å bruke makrofunksjonen.
  2. Overførte bildene ved å bruke en minnekortleser til datamaskinen min en Lenovo R61e. (Se spesifikasjoner i besvarelsen til oppgave 1).
  3. Brukte bildebehandlingsprogrammet Picasa 3 til å rette farger/skarphet og ta utsnitt.
  4. Lagret bildene og reduserte oppløsningen og størrelsen fra 2,5 Mb til ca 250 Kb ved hjelp av Picasa 3. Kvaliteten på bilden blir ikke berørt. Bare størrelsen pga at dataskjermer ikke kan vise større oppløsning.
  5. Så lastet jeg bildene opp til en mappe på Picasa  Nettalbum.
  6. For å vise bildene på bloggen la jeg til en gadgeten lysbildefremvisning. Denne innstilte jeg til å vise bildene i mappen på Picasa Nettalbum bildetjeneren.

2 kommentarer:

  1. Du har fått knipsa nån spennanes arta dær,ka e den såm e før edderkåppen åg den ætter tangsprelln?

    SvarSlett